Seniorkatten

Katt

Seniorkatten

Våre katter har gått fra å være gårdsarbeidere til å bli familiemedlemmer. Det medfører at katter i dag blir eldre og tas bedre vare på enn tidligere. Det betyr også at katter som før ble ansett for å være friske til de døde nå utvikler en rekke lidelser forbundet med alderdom og livsstil.

Når en katt fyller 9 år blir den betegnet som seniorkatt. Vi har en forventning om at katten blir latere og særere med alderen, men hva om endringen skyldes plager og vondter vi kunne gjort noe med? Noen ganger kan det være vanskelig å vite om seniorkatten bare begynner å bli gammel eller om den faktisk er syk fordi adferden kan endres både ved sykdom og alder.

Vi anbefaler derfor jevlige helseundersøkelser hos en veterinær slik at ulike sykdommer kan oppdages og diagnostiseres på et tidlig tidpunkt. Det gir oss mulighet til å forebygge og/eller forsinke utviklingen av sykdommen, og dermed bidra til økt livskalitet resten av livet.

Vanlige sykdommer hos seniorkatten:

• Nedsatt syn og hørsel
  • Tannsykdom
  • Hjerteproblemer/ økt blodtrykk
  • Nyresykdom
  • Høyt stoffskifte
  • Kreft
  • Overvekt
  • Forkalkning i ledd- nedsatt beveglighet
  • Mage og tarm problemer
  • Kognitiv dysfunksjon/demens
  • Urinveisinfeksjon

Nedenfor kan du lese mer om våre tjenester og noen vanlige lidelser hos seniorkatten.

Hva skjer på helsekontroll?

En generell helsekontroll begynner som regel med en prat om katten din der du får fortelle hvordan du opplever din katt i hverdagen og der vi stiller en rekke spørsmål for å få et bilde av hvordan den har det. Deretter gjør vi en klinisk undersøkelse der vi måler vekt, hører på hjerte og lunger, kjenner på magen, sjekker tenner og tannkjøtt, ser over hud og pels og sjekker beveglighet. I tillegg til generell helsekontroll anbefales en blodprøve og en urinanalyse for å sjekke stoffskifte, nyre- og leverfunksjon. Finner vi noen avvik vil vi diskutere veien videre med deg i forhold til videre utredning, behandling og hvordan det påvirker kattens livskvalitet. Vi vil sammen legge en plan for videre oppfølging som passer deg og din katt.

Vekt og fôring

Når katten eldes endres metabolismen og seniorkatten kan både bli over- og undervektig. Helseundersøkelse og vektkontroll hjelper oss å tilpasse fôringen til din katt, og det finnes en rekke fôr som er tilpasset lidelser vi typisk ser hos seniorkatten. I likhet med oss mennesker ser vi økende forekomst av overvekt hos katt. Overvekt er forbundet med en rekke sykdommer og eldre katter med overvekt har økt risiko for å utvikle diabetes, hjerte/kar lidelser og skjelettsmerter. Ved jevnlig helsekontroll og overvåking av vekten er dette lidelser vi kan oppdage og behandle. En aldrende katt kan også bli for tynn. Rask vektnedgang kan være indikasjon på at noe er galt. Seniorkatten som går fort ned i vekt bør undersøkes nærmere. Rask vektnedgang kan være symptom på nyresykdom, kreft, tannlidelse, forhøyet stoffskifte med mer. Mange av disse sykdommene kan behandles og lindres og kan ved tidlig diagnostisering gi mange gode leveår. Ubehandlet vil de alle føre til lidelse og død.

Beveglighet

Det er ikke uvanlig at eldre katter blir stive i rygg og ben. Dette er fordi katten kan få forkalknigner i leddene. Forkalkninger kan blir undersøkt enten ved en bøyeprøve og/eller røntgen hos veterinær. Forkalkninger kan være smertefulle og katter er gode på å skjule disse smertene. Dersom din katt blir diagnostisert med forkalkning i ledd, finnes det medisiner, spesialfôr og kosttilskudd som bidrar til å lindre smertene i leddene og øke livskvaliteten. Noen typiske symptomer på forkalkning i ledd

Holder seg mer i ro

Unngår å hoppe opp og ned fra høyder som feks. sofa, som tidligere ikke var noe problem

Problemer med pelsstell og vaske seg (spesielt på ryggen nær halen)

Tenner

Seniorkatter får ofte lettere tannstein enn yngere katter. Mye tannstein på tennene kan føre til rødt og betent tannkjøtt og senere utvikle seg til at tennene løsner (peridontitt). Rundt 60% av alle katter over 5 år har en tannsykdom som kalles TR (tannresorpsjon). Dette er en smertefull sykdom der roten til tannen vil bli brutt ned. Generell helsekontroll og tannrøntgen kan bekrefte sykdommen. Smertefulle tenner må trekkes. Vi anbefaler at du som eier kikker inn i kattens munn jevnlig for å se etter tannstein og brukkede tenner. Det finnes forkjellige måter å redusere tannstein på, deriblandt tannpuss og riktig fôr. Om tannstein allerede har kommet, vil fôr og tannpuss ha liten hjelp, og katten må fjerne tannstein under lett narkose. Noen typiske symptomer på tannsykdom:

• Endret oppførsel
  • Dårlig ånde
  • Spiser mindre
  • Tygger maten på en annerledes måte
  • Vektnedgang

Nyrer

Nyresvikt er en av de vanligste årsakene til alvorlig sykdom hos katt og rammer særlig de eldre. Tegn på alvorlig sykdom vises ikke før ca 70% av nyrefunksjonen er ødelagt. En enkel blodprøve og urinanalyse vil avsløre nyresykdom før skaden gir symptomer. Kronisk nyresvikt er en uhelbredelig sykdom, men tidlig diagnostikk og riktig medisinering og kosthold kan forsinke utviklingen. Noen typiske symptomer på nyresvikt:

• Vektnedgang
  • Slapphet
  • Redusert apetitt
  • Økt tørste og urinering
  • Sår i munnen
  • Kvalm

Stoffskiftesykdom

Stoffskiftet reguleres med et hormon produsert i skjoldbruskkjertelen. Svulst i skjoldbruskkjertelen er relativt vanlig på katt og fører til at katten får for høyt stoffskifte. Typiske symptomer på økt stoffskite:

• Vektnedgang selv med god apetitt
  • Økt drikkelyst
  • Rastløse
  • Maser
  • Høy hjertefrekvens

Ved forhøyet stoffskifte får katten ofte høyt blodtrykk som ubehandlet kan gi hjerneblødning, nyreskade og sykdom i hjertet. Forhøyet stoffskifte kan behandles på flere måter:

• Kirurgi – fjerne svulsten som forårsaker økt hormonproduksjon
  • Behandling med radioaktivt jod kan redusere svulsten
  • Medisinering med medikament som motvirker stoffskiftehormonet det er for mye av
  • Fôring med jodfattig spesialdiett.

Alle behandlingsalternativene har fordeler og ulemper og medfører livslang oppfølging. Vi vil i fellesskap finne hvilken behandlign som er riktig for deg og din katt.

Syn og hørsel

En aldrende katt kan vise ulike adferdsendringer som bør adresseres og tas på alvor. Mange endringer i oppførsel kan sees i sammenheng med smerte, som ofte kan behandles på en enkel måte. En katt kan få demens akkurat som mennesker. Mange merker at katten endrer seg til å bli mer vokal – den kan klage mer uten åpenbare årsaker. Katten kan gjøre fra seg utenfor dokassen, eller glemme hvordan den bruker katteluka. Selv om dette kan være tegn på kognitiv dysfunksjon, er det viktig å ta katten med til veterinær for å utelukke annen type sykdom. Dersom annen sykdom utelukkes, vil veterinæren kunne hjelpe deg med tilrettelegging, slik at katten fungerer best mulig hjemme.

Når skal dyrlegen kontaktes?

Nedenfor har vi oppsummert en rekke endringer/symptomer som kan være tegn på sykdom hos din katt der det kan være lurt med et besøk til dyrlegen.

• Plutselig aggresjon mot mennesker eller andre dyr i husstanden
  • Gjør fra seg på uvanlige steder (utenfor kassen)
  • Trekker seg unna
  • Sover mer enn vanlig
  • Vektendring
  • Dårlig matlyst
  • Diare og/eller oppkast
  • Økt drikkelyst
  • Dårlig ånde
  • Halter eller har vanskeligheter med å hoppe opp i f.eks. sofa eller vindu
  • Endret pustemønster
  • Slikker seg mye på uvante plasser på kroppen, særlig på magen
  • Kuler og hevelser
  • Pelstap eller endret pelskvalitet
  • Blitt annerledes

Det er viktig å ta selv små endringer på alvor. Dårlig matlyst hos en katt bør aldri ignoreres, da katten fort kan bli svært dårlig hvis den går uten å spise.