Ørebetennelse

Ørebetennelse

Hundens øre har en relativt lang kanal inn til trommehinnen, og i øregangen kan det sette seg bakterier og sopp som gir en ytre-ørebetennelse. Det er den vanligste formen for ørebetennelse hos hund og kan være svært plagsom.

Hva skal jeg se etter?

• Hvis hunden din rister mye på hodet kan det være tegn på øreverk
  • Hunden holder hodet på skakke
  • Hunden klør med bakbeina mot ørene
  • Det lukter surt av øret
  • Det er mye ørevoks

Når skal jeg kontakte dyrlege?

Hvis du ser et av symptomene over så ta kontakt med dyrlegen. Øreverk er smertefullt og går ikke over av seg selv. Venter man med behandling kan hunden få kronisk øreverk som er mye vanskeligere å behandle, og i verste fall kan trommehinna sprekke og hunden få en mellomørebetennelse. Mellomørebetennelse hos hund er en alvorlig tilstandsom kan ende med død.

Når skal jeg kontakte dyrlege?

Hva gjør dyrlegen?

Øret undersøkes med et otoskop. Det er et instrument som brukes til å se inn i øregangen og ned til trommehinna. Er det sopp eller bakterier eller mye voks vil hunden bli lagt i anestesi for å rense grundig. Det vil deretter igangsettes behandling på bakgrunn av den mikroskopiske undersøkelsen. Avhengig av hvilket medikament som ble valgt vil du få med dråper til videre behandling, eller ikke om det er brukt et legemiddel som skal virke over tid. Uansett valg av preparat vil du bli bedt om å komme til kontroll etter 7-10 dager for å sjekke at behandlingen har effekt og fastslå hvor lenge den skal fortsettes. Kontrollene fortsetter helt til hunden erklæres frisk.

Hva skyldes øreverk og hva kan du gjøre selv?

Øreverk hos hund har en rekke årsaker.

Hunder som er glade i å bade og særlig de med hengeører er utsatt for øreverk i badesesongen. Sørg for å tørke hunden rundt ørene så den ikke er kronisk fuktig.

Allergikeren og atopikeren er dessverre utsatt for øreverk, og gjentagende øreverk er ofte årsak til å utrede for allergi. Du kan lese mer om det under innlegget om kløe.

La ørene være i fred. En del hunder har mye pels i øregangen, og noen oppdrettere anbefaler jevnlig napping og rens. Vi fraråder det på det sterkeste. Napping kan skade den naturlige hudbarrieren, og rens kan tilføre sopp og bakterier i tillegg til at hunden som regel syns det er plagsomt. Hunder skal ha ørevoks, er det plagsomt mye så kan man ta en myk klut rundt fingeren og tørke vekk det som er helt ytterst.