Gingivitt-Stomatitt-Pharyngitt

Hund, Katt, Tannhelse

Gingivitt-Stomatitt-Pharyngitt

Gingivitt-Stomatitt-Pharyngitt er betennelse i munnhulen og ses ved at tannkjøttet er rødt og irritert. Betennelsen kan være av ukjent årsak/allergi mot plakk, men kan også skyldes underliggende sykdommer som nyresykdom, forgiftning, forbrenning, forfrysning, virussykdommer, kreft, autoimmun sykdom eller annen tannsykdom.

Gingivitt-Stomatitt-Pharyngitt er svært smertefullt og mest vanlig hos katter. De fleste pasienter kommer til veterinær på grunn av dårlig ånde og nedsatt matlyst.

Hos veterinæren er det nødvendig med en grundig munnhuleundersøkelse for å bekrefte at problemet kommer fra munnen. Deretter er det nødvendig med en grundig klinisk undersøkelse og blodprøver for å identifisere og behandle eventuell underliggende årsak.

I mange tilfeller finner vi ikke en underliggende sykdom og konkluderer med at sykdommen opptrer av ukjent årsak/allergi mot plakk. I slike tilfeller kan man forsøke med hyppig tannrens og tannpuss, men det vil ofte ha liten effekt og eneste varige behandling er å trekke alle tennene. Dette er et omfattende inngrep, men vil hjelpe din hund eller katt til et smertefritt liv. Hunder og katter klarer seg fint uten tenner når det gjelder å få i seg mat. Både tørr- og våtfôr er uproblematisk for den tannløse hunden eller katten. Det kan være et sosialt problem for dem å ikke kunne vise tenner for å sette seg i respekt, og særlig utekatter kan oppleve problemer med det.