Flått

Hund, Katt

Flåttsesongen

I Norge pågår normalt flåttperioden fra mars til slutten av oktober. Dette kan variere fra sted til sted, men en god pekepinn er at den er aktiv når det er fem - syv plussgrader eller mer. Dermed er flåtten aktiv store deler av året i enkelte deler av landet. Den er et lite edderkoppdyr og trives best på skyggefulle og fuktige steder.

Hvordan sjekker jeg dyret mitt for flått?

Vinterne har blitt mildere med årene og flåttsesongen starter dermed tidligere. Allerede i februar kan man oppdage flått flere steder i landet. Når temperaturen overstiger 5 grader blir flåtten aktiv og sesongen er i gang.

Det er viktig å gå gjennom dyret ditt regelmessig, gjerne hver dag. Ved gjøre dette vil du minimere risikoen for at flåtten setter seg på noen dyr eller mennesker.

Flåtten kan feste seg overalt, men trives best i varme og fuktige miljøer.

Gjerne der huden er tynnere og det er mindre pels som:

• i ansiktet
  • bak eller inni ørene
  • på halsen
  • i armhulene eller i lysken

Slik tar du vekk flått:

Ved fjerning av flått er det en del som helst bruker fingrene eller pinsett. Med pinsett er det en risiko for å knuse flåtten hvis man er uforsiktig. Ved bruk av flåttfjerner vil du unngå dette.

Ta tak i flåtten så nært huden som mulig, og dra rett ut. Få med alle delene av flått etter beste evne. Skulle hodet eller munndelene bli sittende igjen, er det ikke farlig. Restene vil blir borte etter noen døgn.

Selve flåttbittet kan gi en liten betennelse. Dette kan vaskes med f.eks klorhexidin fra apoteket.

Hva kan du gjøre selv?

Som nevnt sitter flåtten i 3-11 dager for å suge blod. På enkelte hunder og katter er det vanskeligere å oppdage flått, dette kan avhenge av pelstype eller at dyret ikke er så glad i å bli klappet eller undersøkt.

Dersom du oppdager en flått skal den fjernes med engang. Jo fortere, jo bedre. Da minskes risikoen for smitte av sykdom.

Flåttmiddel - reseptfrie og reseptbelagte

Det finnes flere ulike typer flåttmiddel for dyr. Ved å forhøre deg med veterinær vil du få resept på det som passer best til ditt dyr, enten det er dråper, halsbånd eller tabletter. Selv om du bruker en type flåttmiddel er det lurt å sjekke over dyret ditt slik at du får fjerne eventuelle flått før den kommer inn i huset eller krabber over på andre familiemedlemmer.

Tyggetabletter

Rask virkning og har en effekt i 8-12 uker. Tablettene er reseptbelagt og finnes kun til hund.

Dråper

Full virkning forventes etter 2-3 dager og gir effekt i ca 4 uker. Dråpene dryppes i pelsen mellom skulderbladene. Dette er det mest brukte flåttmiddelet til katt og må hentes ut på resept. Dråper til hund finnes både som reseptbelagt og reseptfritt.

Flåtthalsbånd

Full virkning forventes etter ca 1 uke. Effekt varer i ca 5-8 måneder. Flåtthalsbånd finnes til både hund og katt. Hentes ut på resept fra veterinær.

Flåttmiddel for katt skal bare brukes på katt, aldri bruk flåttmiddel for hunder til din katt. Dette kan gjøre den syk, i verste fall forårsake kramper og død.

Finn det riktige flåttmiddelet for ditt kjæledyr:

Hvilket flåttmiddel skal jeg velge? Dette er helt individuelt. Det som fungerer for noen individer trenger ikke fungere for andre.

Her er noen faktorer som spiller inn:

• eventuelle sykdommer
  • rase
  • pelskvalitet
  • tidligere bivirkninger
  • medisinske problemer
  • barn/valper/kattunger i husholdningen

Disse faktorene bør tas i betrakkning når man skal velge flåttmiddel. Forhør deg derfor med veterinær, så hjelper de deg å komme frem til det beste alternativet for dyret ditt.

Flåtten er igjennom fire stadier:

Under stadiet lavre, nymfe og voksen flått trenger den å suge blod for å utvikle seg. Flåtten kan sitte på f.eks gresstrå 10-20cm fra bakken og vente på at mennesker eller dyr skal passere.

Hvor stor er risikoen?

Hunder og katter rammes i ulik grad. En del hunder går å snuser i gresset, mens andre holder seg til veien/stien og vil dermed ikke bli utsatt i like stor grad som en utekatt. For en utekatt er allikevel helseeffektene så positive at det overgår risikoen med flått.

Flåtten kryper rundt på dyret for å finne et sted å "slå seg til ro" før den biter. Flåtten sitter i 3-11 dager og suger blod frem til den slipper taket.

Sykdommer og symptomer:

Anaplasma er en bakteriell infeksjon som kan gi akutte symptomer som feber, trøtthet, nedsatt appetitt, mage- og tarmforstyrrelser, tegn på smerte eller ømhet samt blodplatemangel. For å kunne overføre smitten, må flåtten ha sugd blod i minst ett døgn. Selv om katten eller hunden din blir smittet, trenger den ikke nødvendigvis å bli syk. Men dyret kan i noen tilfeller bli dårlig. Det tar omtrent 1-2 uker fra dyret blir bitt til det får symptomer. Dyret henter seg vanligvis inn igjen ganske fort når man behandler sykdommen.

Borreliose oppstår på grunn av en bakterie som finnes i flåttens tarm. For å kunne infisere dyret, må flåtten suge blod i minst ett døgn. Det tar to til fem måneder før sykdommen bryter ut. De aller fleste hunder og katter blir ikke syke selv om flåtten har overført smitte til dem. Symptomene er nedsatt allmenntilstand, feber, trøtthet, halting som forflyttes mellom benene (vandrende halting) samt stive ledd. Det finnes vaksine mot borreliose hos hund. Man grunnvaksinerer to ganger med tre ukers mellomrom, og deretter vaksinerer man årlig i god tid før hver flåttsesong.