Endokrine lidelser hund

Endokrine lidelser hund

I likhet med oss mennesker kan hunder få endokrine lidelser som nedsetter livskvaliteten og kan ende med døden om de ikke behandles. En endokrin lidelse er en sykdom i den hormonelle balansen i kroppen. Disse sykdommene opptrer som regel først hos den unge voksne hunden. Det du som eier merker er ofte diffuse symptomer som at hunden er blitt litt slapp, tisser og drikker mye, matt pels, flassete hud eller unaturlig mye røyting med til dels nakne partier på kroppen.

De vanligste endokrine lidelsene på hund kan du lese om nedenfor:

Diabetes mellitus - Sukkersyke

Diabetes kan skyldes sykdom i bukspyttkjertelen som medfører manglende insulinproduksjon. Det er den vanligste formen på hund, og er det som er kjent som type 1 diabetes hos menneske. Dyr kan også få type 2 diabetes der insulin produseres, men cellene i kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg det. Denne formen for diabetes er vanligst hos katt, men kan også opptre hos hund som følgesykdom til andre lidelser eller ved overvekt.

• Økt drikkelyst
  • Tisser mye
  • Økt appetitt
  • Vektnedgang
  • Når bør dyrlege kontaktes

Ser du noen av symptomene over er det lurt med en tur til dyrlegen.

Faller mistanken på diabetes vil dyrlegen ta prøver for å se etter sukker i urin og blod. Det er også aktuelt å sjekke urinen for infeksjon fordi mange hunder med diabetes får urinveisinfeksjon. Er det for mye sukker i både blod og urin vil dyrlegen sjekke nivået av fruktosamin i blodet. Fruktosamin dannes når glukose binder med proteiner og sier noe om hvor høyt blodsukkeret har vært over tid.

Behandling. Har hunden din diabetes må du regne med å måtte behandle den med insulin resten av livet. I begynnelsen blir det mange dyrlegebesøk eller innleggelse for å justere dosering av insulin til blodsukkeret er under kontroll. Dyrlegen vil trolig også sette hunden din på diett tilpasset diabetikere, og det er viktig med faste måltider til faste tider resten av livet. Når blodsukkeret er under kontroll, må du regne med jevnlige besøk til dyrlegen så lenge hunden lever. Hunder med diabetes er utsatt for følgesykdommer og trenger jevnlig medisinsk oppfølging.

Hypoadrenocortisisme – Addison

Addison er en relativt sjelden sykdom som oppstår når binyrene er syke, eller ikke får beskjed om produksjon. Det er en arvelig sykdom og ses først og fremst hos rasene Puddel, Nova scotia duck tolling retriever og Portugisisk vannhund. Symptomene opptrer som regel fra 4-års alder, men kan også komme allerede hos valpen.

Symptomer:

• Avvekslende slapp og i fin form
  • Dehydrert
  • Drikker og tisser mye
  • Oppkast/diarè
  • Diffuse buksmerter

Når bør dyrlege kontaktes? Symptomene på Addison er uspesifikke og er symptomer de fleste hunder har fra tid til annen. Hvis du syns hunden din oppfører seg rart eller du stadig ser noen av symptomene over er det lurt med en tur til dyrlegen. Du kan også oppleve at hunden din er akutt slapp og trenger øyeblikkelig hjelp.

Hva gjør dyrlegen? Et besøk hos dyrlegen begynner alltid med en prat med deg som eier så vi får et bilde av hva du har lagt merke til er endret ved ditt kjæledyr. Deretter gjør vi en grundig klinisk undersøkelse der vi blant annet måler vekt og temperatur, hører på hjerte og lunger, kjenner på magen, sjekker tenner og tannkjøtt, ser over hud og pels og sjekker bevegelighet. Etter klinisk undersøkelse tar vi gjerne blod- og urinprøve. Blodprøven kan være med på å styrke mistanken om Addison, men er ikke nok til å stille diagnose. For å stille diagnose må man ta en såkalt ACTH stimulerings test. Hunder som kommer med Addison er som regel akutt syke og trenger umiddelbar behandling før diagnosen er stilt. Hunden din vil derfor trolig få intravenøs væske for å avhjelpe dehydreringen og injeksjon med kortison.

Behandling. Behandlingen av Addison er livslang medisinering. Behovet for medisin øker som regel hos de fleste hunder med alderen, og tett oppfølging for å medisinere rett er viktig. Prognosen for hunder som får rett behandling er god.

Hyperadrenocortisisme – Cushing

Cushing er en sykdom der det produseres for mye av stresshormonet kortison. Det skyldes som regel en godartet tumor i hjernen, og i sjeldnere tilfeller kan det være tumor på binyre. Hunder som behandles med kortison over lengre tid for andre tilstander kan også utvikle cushingsliknende symptomer. Sykdommen opptrer som regel hos hunder eldre enn 6 år. Symptomer

• Drikker og tisser mye
  • Bollebuk
  • Spiser mye
  • Mister pels
  • Manglende løpetid hos tispe
  • Små testikler hos hannhund
  • Redusert muskelmasse

Når bør dyrlege kontaktes? Symptomene på Cushing er uspesifikke og er symptomer de fleste hunder har fra tid til annen. Hvis du syns hunden din oppfører seg rart eller du stadig ser noen av symptomene over er det lurt med en tur til dyrlegen.

Veterinæren vil så ta blod- og urinprøve som kan peke retning cushing. Det vil ofte være urinveisinfeksjon samtidig som også må diagnostiseres og behandles. For å stille endelig diagnose må man ta urin og blodprøve som sendes til laboratorium. Det vil vise om hunden har Cushing, men ikke hvilken form. Når diagnosen Cushing er stilt vil man derfor enten sende ny blodprøve for å fastslå om problemet sitter i hjernen eller på binyre, eller utføre en ultralyd for å se etter tumor på binyre.

Behandling. Behandling for Cushings er livslang med medisin som undertrykker den økte produksjonen av kortison. Virkningen av medisinen må monitoreres nøye og i starten må du regne med blodprøve hver 14. dag for å sjekke effekt. Når dosen er fastlagt må du regne med blodprøve fire ganger i året for å sjekke at hunden fortsatt får riktig dosering. Prognosen er god for hunder som blir behandlet, men de trenger tett oppfølging hos veterinær fordi de er utsatt for følgesykdommer. Er årsaken til cushing tumor på binyre så kan det opereres. Operasjonen er forbundet med risiko, men hunder som har overstått operasjon har god prognose. Disse hundene vil bli klinisk friske.

Hypothyroidisme - Lavt stoffskifte

For lavt stoffskifte er en av de vanligste hormonelle lidelsene på hund og rammer hunder i alle aldre.

• Dårlig pels
  • Lys pels
  • Mørke partier i huden
  • Flass
  • Slapp
  • Overvekt
  • Fryser lett
  • Pløsete ansikt
  • Kramper
  • Dårlig balanse
  • Sjelden løpetid
  • Små testikler

Når bør dyrlege kontaktes? Symptomene på lavt stoffskifte er uspesifikke og er symptomer de fleste hunder har fra tid til annen. Tegn på lavt stoffskifte er de samme man ser ved annen sykdom. Hvis du syns hunden din oppfører seg rart eller du stadig ser noen av symptomene over er det lurt med en tur til dyrlegen.

Hva gjør dyrlegen? Et besøk hos dyrlegen begynner alltid med en prat med deg som eier så vi får et bilde av hva du har lagt merke til er endret ved ditt kjæledyr. Deretter gjør vi en grundig klinisk undersøkelse der vi blant annet måler vekt og temperatur, hører på hjerte og lunger, kjenner på magen, sjekker tenner og tannkjøtt, ser over hud og pels og sjekker bevegelighet. Veterinæren vil så ta blod- og urinprøve som kan peke retning stoffskiftesykdom. For å stille endelig diagnose må man ta blodprøve som sendes til laboratorium.

Behandling. Behandling for lavt stoffskifte er livslang medisinering med stoffskiftehormon. Virkningen av medisinen må monitoreres nøye og i starten må du regne med blodprøve hver 14. dag for å sjekke effekt. Når dosen er fastlagt må du regne med blodprøve årlig for å sjekke at hunden fortsatt får riktig dosering. Hva kan du forvente:

• Prognosen er god for hunder som blir behandlet.
  • Generelle metabolske forbedringer sees ofte tidlig etter at behandling startet
  • Vekttap kan forventes innen 3 måneder
  • Hudforandringer sees ofte etter en måned. Hunden kan røyte mer en periode før hårveksten kommer skikkelig i gang. Det kan gå 2-3 måmeder før hunden har normal behåring
  • Det kan ta 6-12 måneder før tispa får normal løpetid.