Diare og oppkast

Diare og oppkast

De fleste hunder vil fra tid til annen få oppkast eller diaré, og det går som regel over av seg selv. Skulle imidlertid hunden din vise tegn på sykdom eller at symptomene varer over flere dager kan det være nødvendig med hjelp.

Hva kan du gjøre selv?

Vann: Hunder med diaré eller oppkast kan lett bli dehydrert fordi de ikke klarer å holde på vannet de drikker, og det er ikke alltid lett å overtale dem til å drikke. Forsøk å blande noe hunden din syns er godt i vannet, om den ikke er for kvalm vil den da ofte drikke en del. Du kan blande alt fra pølsebiter til leverpostei i vannet, alt etter hva hunden din elsker.

Skånefôr: Hunder med diaré og oppkast har ofte irritert tarm og lett fordøyelig fôr i en periode kan hjelpe til å få ned irritasjonen og slutt på diaréen. Tidligere har fiskepudding og kokt ris blitt brukt til hunder med diaré, men nyere forskning viser at det ikke er så godt for tarmen. Det beste er skånefôr tilpasset din hunds tilstand. Forskning viser at tarmen er mer utsatt for å utvikle allergi når den er betent som ved en diaré og vi anbefaler derfor skånefôr i minst en uke etter at diaréen har gitt seg for å forhindre at din hund utvikler kronisk sykdom.

Pro- og prebiotika: Det finnes en rekke pro- og prebiotika som kan benyttes ved akutt diaré. Ren probiotika består av tarmbakterier som er godt for fordøyelsen og kan være til god hjelp ved akutt diaré. Produkter som inneholder både pro- og prebiotika er mer potente om diaréen er vandig eller ikke vil gi seg. I tillegg til å inneholde gode bakterier har disse produktene stoffer som suger opp giftstoffer og lager avføringen fastere. Spør oss gjerne om hva som passer for din hund.

Når skal dyrlege kontaktes?

Vedvarer tilstanden over flere dager eller om hunden virker allment syk er det grunn til å kontakte veterinær. Hunder med mild diaré eller oppkast virker ikke syke, men får du ikke i den nok vann er det fare for dehydrering og det er viktig å ta hunden med til dyrlege. Valper og små hunderaser er spesielt utsatt for å bli raskt dehydrert.

Hva gjør veterinæren?

Veterinæren gjør en klinisk undersøkelse av din hund. Det kan også være aktuelt med en blodprøve for å avgjøre alvorlighetsgraden og hvorfor hunden er syk. I tillegg tar vi ofte røntgen for å se etter fremmedlegeme eller andre avvik i tarm. Avhengig av symptomene er det aktuelt med intravenøs væske og sondefôring. Noen ganger må det operasjon til for å fjerne fremmedlegeme eller rette tarmslyng. Kvalmestillende og smertelindring er vanlig å gi til hunder som er syke med oppkast eller diaré.